Ben je aardig of verdien je respect?

Iedereen wil aardig gevonden worden en daar hebben de meesten veel voor over. Ook leiders, want leiders zijn ook mensen (al zou je daar bij sommigen aan twijfelen, gezien hun gedrag…). Het belangrijkste offer dat we brengen om aardig gevonden te worden is het mijden van confrontaties. En laat dat nu juist slechte relaties opleveren. Ingewikkeld? Ik zal het je uitleggen..

Conflictmijdend gedrag
Laat me beginnen met het grootste misverstand: we hebben het over het vermijden van een conflict om aardig gevonden te worden. Maar bedoelen de confrontatie die we in dat kader willen vermijden.

Een conflict is namelijk :

Een onopgeloste tegenstrijdigheid dus. En die kan je niet vermijden. Je kunt niet voorkomen dat je het oneens bent met een ander, dus je kunt het conflict niet vermijden. Of toch wel: dan zou je nergens een eigen mening over moeten hebben of met niemand om moeten gaan. Het eerste voegt m.i. niet zoveel toe en het tweede lijkt me onmogelijk in een samenwerkingsverband..

Confronteren
Wat is dan een confrontatie? Ik zocht het net op  en begrijp ineens waarom veel mensen er zo bang voor zijn:

Een confrontatie wordt in de Vandale – vertegenwoordiger van onze taal en dus van het gevoel dat we bij woorden hebben – omschreven als strijd, gevecht. En dat is spannend, lastig, moeilijk en brengt de relatie en fijne sfeer in gevaar. En we willen het toch gezellig houden en fijn samenwerken?

Kunstmatige harmonie
Maar is het wel zo gezellig en fijn als er ergens onderhuids conflicten zijn? En werken we wel zo fijn samen als we de dingen niet uitspreken die we eigenlijk vinden.. Het antwoord lijkt me erg voor de hand liggend. Er is ook onderzoek naar gedaan en een boek over geschreven door Patrick Lencioni (die ik echt kan aanraden!). En er is een model van 🙂

 

 

Het model maakt inzichtelijk dat een sterk team confrontaties aangaat (helaas wordt ook hier foutief het woord conflicten gebruikt…) terwijl een probleemgroep blijft hangen in kunstmatige harmonie. Ook laat het model zien dat er een goed onderling vertrouwen nodig is om die confrontaties aan te gaan.

Conflicten opruimen
Even terug naar het conflict; in de definitie zie je dat het een onopgeloste tegenstrijdigheid is. Dus als je die tegenstrijdigheid kan oplossen, is er geen conflict meer! Hoe doe je dat dan? Niet door “aardig te zijn” en alles met de mantel der liefde te bedekken. Dat is de aanpak van de zachte heelmeester en we weten allemaal: die maakt stinkende wonden. De conflicten blijven bestaan en worden alleen maar groter. Zie het als een splinter die tot een ontsteking leidt. Die moet er eerst uit om de wond te kunnen laten genezen. En dat doet wel even pijn.

 

 

Confronteren dus..
Die splinter eruit trekken is de confrontatie die je aangaat. Dat doet even pijn, maar maakt dat de wond kan genezen, dat het conflict oplost. Het goede nieuws is, dat als je dat op een goede manier doet, dat de pijn eigenlijk in het niet valt bij het plezier van de opgeloste conflicten. Geloof me, ik ga dagelijks confrontaties aan in teams en men is er (bijna) altijd blij mee. Achteraf 🙂

 

 

Aardig
En word ik daarmee aardig gevonden? Soms even niet. En door sommigen ook niet. Die komen erachter dat ze niet passen binnen het team en de daar geldende waarden. Gelukkig is het team er uiteindelijk altijd blij mee. En verdien ik hun respect omdat ik doe wat nodig is voor de goede samenwerking en de gezonde teamcultuur. En dan neem ik voor lief dat een enkeling daar geen begrip voor heeft. Overigens confronteer ik altijd met respect voor de mens, ook als we niet op één lijn zitten. Zo bouw je gezonde en geïnspireerde teams.

 

Ik wens je veel confrontaties

 

Marc Bekker | Team Inspirator

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.